Tegnerne tilbragte en august-onsdag i Odsherred. Tommy Flugt var med og fortæller her om turen:
Undrende og underfulde landskaber på Odsherreds Kunstmuseum
Sådan lød overskriften af anmeldelse af Holger Dahl i Berlingske Tidende netop den dag vi besøgte museet med en flok tegnere fra Tegnerforbundet af 1919. Vi blev rundvist af Britta Tøndborg fra Museum Vestsjælland og fik en god og grundig gennemgang af maleren Jesper Christiansens satsning, at male sig ind i det odsherredske landskab og føje nye vinkler til landskabsmaleriet i et område, der som den fjerde kunstnerkoloni ellers er kendt som landskabsmalere. Ved hjælp af hans særlige sampler teknik og collageagtige opbygning af sine billeder med læsninger og fodnoter blandet ind i billederne bliver rejsen i forståelsen en slags genopdagelse af landskabet, maleriske forgængere og kendte forfatteres tekster føjet ind, samtidig med at musikken er flettet ind i billederne. Det er på engang et vildt projekt og samtidigt er det mageløst. Jesper Christiansen hørte i sin tid til de vilde malere, den vildskab er der ikke mere, men den findes dog dybt i billedernes tilblivelse. Man skal have været vild engang for at kunne præstere De fire årstiderne, som samlingen på Odsherreds Kunstmuseum hedder. I en halv times video kan man fornemme kunstnerens arbejdsmetode og hans virkemidler, samtidig med at man føres rundt i det Odsherredske landskab som har inspireret maleren. Specielt har Martin A. Hansens roman Løgneren været en slags udgangspunkt for arbejdet med udstillingen. Maleren har så at sige kørt i sporene på forfatteren rundt i landskabet og er blevet inspireret af hvad han så. Ligeledes har digtningen og musikkens verden haft betydning for billederne. Særlig har Rainer Maria Rilke gjort indtryk i et af billederne ”Anathomy of Melancholy”. Et moderne vanitasbillede med hilsner til C.V. Jørgensens »Indian Summer« og Rilkes »Efteraar«: »Vi falder alle. Denne Haand vil falde / Se paa de andre, se: det er i alle / Dog er der Een, og altings Falden ender / uendeligt forsigtigt i Hans Hænder«. Digtet står i vitrineskab i rummet hvor maleriet er. Det er godt tænkt og fint fortalt på udstillingen. Udstillingen varer til den 27. september, så er der flyttedag. Skynd jer at se udstillingen mens den er i landet. Den er en rejse værd.
Efter udstillingen på Odsherreds Kunstmuseum besøgte tegnerne udstillingen Kunsten at tegne på PAKHUSgalleriet i Nyk. Sj. (Se om udstillingen her på hjemmesiden) Tegnerne sluttede af i Swanernes tidligere hjem i Plejerup Malergården, der i dag er en del af Museum Vestsjælland.
Tekst og fotos: Tommy Flugt
Tak til VISDA for turen til Odsherred hvor naturen udover museerne danner billeder på nethinden.