PLAKATMANDEN fylder 75 år

Vort århusianske medlem Peder Stougaard har fødselsdag, og bogen om PLAKATMANDEN kommer snart …
Kunstneren Peder Stougaard fylder 75 år den 18. november 2021. Han, der startede sin karriere som kok, uddannede sig som kunstner ved Århus Kunstakademi i årene omkring 1970 samtidig med, at han åbnede galleri og tog fat på at indsamle plakater fra hele verden.

Plakatsamlingen skulle snart udvikle sig til at blive blandt verdens største, og allerede i 1980’erne indledte Peder sin kamp for at få et egentligt plakatmuseum op at stå. Den kamp resulterede i 1993 i, at han kunne åbne Dansk Plakatmuseum i Århus Kunstbygning (nu: Kunsthal Århus). Plakatsamlingen voksede imidlertid hen over årtusindskiftet til over 200.000 eksemplarer, og kampen for sikringen af den enorme samling resulterede i 2006 i, at plakatmuseet kunne integreres i det store, statsstøttede museumskompleks Den Gamle By, hvor museet kunne åbne officielt i 2009.

Parallelt med arbejdet med at indsamle og etablere museum har Peder siden starten levet af sit arbejde som billedkunstner. Peder er mangeårigt medlem af Tegnerforbundet af 1919, og hans kunst bygger på selve det at tegne. Han gengiver aldrig motiver hentet fra den ydre verden. Sagt anderledes: motiverne henter han konsekvent fra sine egne, indre psykologiske dybder. Efter at have startet livet som mangeårigt børnehjemsbarn har han livet igennem tegnet billeder af hoveder befolket med mindre væsener, dyr og mennesker, der kæmper for at komme ud i lyset. Sindbilleder.

Ligesom Stougaards egne værker er tegninger, så er også de fleste plakater verden over skabt over tegninger. Bestyrelsen for Tegnerforbundet af 1919 har derfor støttet arbejdet med at skildre såvel kunstnerens egen som selve plakatmediets udvikling hen over Peders nu 75-årige liv. Bogen Plakatmanden udkommer den 5. marts 2022 ved en reception med tilhørende plakatudstilling i Kunsthal Århus. Bogen, der er forfattet af mag.art. og tegner Lise Seisbøll, bliver på omkring 240 sider, rigt illustreret med plakater skabt fra Skønvirketiden og frem til i dag. Alle Tegnerforbundets medlemmer opfordres til at sætte kryds ved den store dag, hvor vi mødes til fest og fejring i J.M. Mørksgade midt i Århus.

Peder Stougaard. Foto: Henrik Bjerregrav

8 kommentarer til “PLAKATMANDEN fylder 75 år”

1. Kære alle gode venner i Tegnerforbundet.
    Hvor er det stort med den bog som er på vej.
    Jeg er rørt, taknemmelig, og beæret over at det sker, og jeg glæder mig til at se jer 5. Marts 2022 her i Aarhus.
    Bedste hilsner fra Peder

2. Kære Peder. Fra Tuse Næs de bedste hilsener og lykønskninger på den store dag. Glæder mig til bogen Plakatmanden udkommer. Hav en god dag i dag og nyd dagen og alle lykønskningerne der strømmer dig imøde.
    Varm hilsen
    Tommy Flugt