Med Tegnerne på Storm P Museet

Den fine udstilling på Storm P. Museet: Den store Opfindelsesudstilling med tegninger af Rube Goldberg, Heath Robinson og Storm P blev besøgt en snekold januar, som den første udstilling i 2017 af et lille hold tegnere, der trodsede sludvejret, kulden og blæsten. Det blev fine og morsomme timer i selskab med tre gode og satiriske tegnere på det lille vidunderlige Storm P Museum på Frederiksberg Runddel.

Vores hjemmefødning Storm P (1882-1949) kender vi jo godt fra Frederiksberg, hans mange tegninger, tegneserier og opfindelser. Han eventyrlige flid og fantasi. Og hans monologer i Ebbe Rodes oplæsning. Men at se ham sammen med ligesindede gør godt og sætter hans talent og evner fint i samspil med:

Rube Goldberg (USA 1883.1944) som er kendt for sine serier af populære tegninger af komplicerede apparater til løsning af simple problemer såsom sand i skoene:

Eller i samspil med den engelske tegner med sine skøre anordninger og drømmeuniverser og satiriske blik på tidens udfordringer om den fagre nye verden:

Heath Robinson (UK 1872-1944) – under anden verdenskrig henrykkede han læserne med sine lattervækkende fortolkninger af det tyske krigsmateriel.

Og vor egen Robert Storm P. er righoldigt udstillet på det lille fine museum. Det er en fornøjelse at gå rundt i lokalerne og lade sig opmuntre at alle de vidunderlige gale streger: Dråbetælleren fx

Tegnerne – Tegnerforbundet af 1919 var på Storm P Museet den 11.01.2017

Tekst Alice Faber & Fotos Tommy Flugt

Snedig opfindelse af William Heath Robinson