Billeder tatoverer sig ind i hukommelsen

Visuel og visionær ledelse fra fortiden giver os opskriften på fremtidens succes.

Torben Gammelgaards artikel om billedernes magt tager sin begyndelse midt i det nittende århundrede:

Bomber og kugler nedlægger den ene unge mand efter den anden på slagmarken og i skyttegravene. Krim-krigen raser, det er 1855. En koalition af englændere, franskmænd og osmannere kæmper mod russernes forsøg på at overtage al magt over Sortehavet.

Dødstallet stiger og stiger for hver dag, og som svar oprustes der på alle fronter. På det store The Barrack Hospital ved Istanbul kæmper unge kvinder med at redde liv og lappe lemlæstede sammen. Om natten er alting sort. Hulk og skrig fra sårede soldater bryder stilheden. Florence Nightingale, som også blev kaldt The Lady With Lamp, går sine senere så legendariske kilometerlange ture med natlampen gennem sygestuerne for at tilse og trøste de unge mænd, hvis liv er ved at rinde ud, inden de rigtigt er begyndt. Til hendes store frustration må hun gang på gang lægge et hvidt lagen over endnu et afsluttet menneskeliv. At overleve geværkuglen er én ting, men at overleve hospitalet er noget helt andet. Florence Nightingale leder sygeplejen med kløgt og kærlighed og fører omhyggelig statistik over alle resultater. Det viser sig, at der dør flere engelske soldater som følge af dårlig hygiejne og sanitet på hospitalet end som følge af skud og skader fra slagmarken.

Nightingale skriver redegørelser til de engelske myndigheder og generaler, hvor hun gør opmærksom på problemet. Der er behov for straks at tilføre hospitalet flere penge. Men intet sker. Ingen yderligere ressourcer. Nightingale er frustreret og ved at miste modet. Hvorfor i alverden kan ledelsen ikke forstå, at et pund brugt på hygiejne og sanitet på hospitalet vil redde flere liv end endnu et pund brugt på fronten?

En nat i lampens skær kigger hun nærmere på alle sine data igen. Men denne gang skriver hun ikke flere ord. Hun sætter sig i stedet til at tegne. Nøje afmålte linjer omkring en cirkel tager form på papiret. Verdens første lagkagediagram er født. Det viser tydeligt måned for måned forholdet mellem på den ene side antallet af døde som følge krig og kugler og på den anden side døde som følge af dårlig sanitet på hospitalet. Timerne brugt på tegningen viser sig at være særdeles godt givet ud. Illustrationen gør det, som utallige rapporter og ord ikke har kunnet: Overbeviser de engelske autoriteter. Florence Nightingale og hendes idéer får flere penge. Og dødstallet falder markant.

Florence Nightingale er i dag en legende. En af historiens allerstørste personligheder. Hun betragtes som grundlæggeren af den moderne sygepleje. Men hun er mere end det. Hun er gennem sin brug af simple visuelle virkemidler også grundlæggeren af den moderne ledelseskommunikation.

 

Se og forstå

Synet er den vigtigste af vores sanser. 85{e21dbe72b1f1149201c47c4e8be3c399ab384ec25c659e7f1666cc3060acf6a0} af vore indtryk går gennem øjnene som visuelle oplevelser. Billeder har en evne til at tatovere sig fast i hukommelsen og tænde vore følelser. Nogle billeder bliver ikoner for en begivenhed. Elkjærs sprækkede shorts ved Danmarks exit ved EM i 1984. Studenten foran militærets kampkøretøjer på Den Himmelske Fredsplads i Beijing i 1989. Andre har ligefrem ændret historiens gang. Fotografiet af den nøgne pige, der flygter fra napalmbomber i Vietnam i 1972, gav krigsmodstanderne de bedste argumenter for at stoppe vanviddet. Eller hvad med bladtegnere, som op igennem historien har kunnet spidde magthavere og dogmer med spids pen og subtile streger.

160 år efter Nightingales tegning måtte engelske autoriteter i november sidste år igen bøje sig for visuel kommunikation. Den velansete ordbog Oxford Dictionary tildelte prisen for årets ord til denne fætter fra din mobiltelefon:

Og der er bestemt noget at grine af. For det er jo en anerkendelse fra helt rette sted af den gamle sandhed, at ‘et billede siger mere end tusind ord’. Billeder er ikke bare dekoration. De er illustration. De er kommunikation. Og så er de tilmed universelle og kan forstås af alle mennesker uanset nationalitet, sprog og baggrund. Tænk bare på skilte i internationale lufthavne, hvor mennesker fra hele verden mødes i ofte hektiske øjeblikke, inden de kan begive sig videre på rejsen. Alle skal kunne finde noget at spise på kniv og gaffel-ikonet, se hvor bagagen hentes på kuffert-skiltet, og finde afgangs- og ankomsthallerne blot ved illustrationen af et fly, der er på vej op eller ned.

 

Visuel = visionær

Du skal som chef sørge for, at du og dine medarbejdere altid udnytter billeders værdi. I skal bruge visuelle virkemidler aktivt i jeres kommunikation. Alt for ofte sendes alenlange mails ud til kunder og kolleger, uden at den visuelle fremtoning har været genstand for nogen form for dybere overvejelse. Hvorfor? Fordi mange anser det visuelle som overfladisk (don’t judge a book by it’s cover), mens ord på ord på ord virker akademisk og klogt.

Fremtiden er visuel. Instagram, Snapchat og andre billedmedier buldrer frem. Når du som leder vil sælge et produkt eller et budskab, så maler du i virkeligheden et billede af fremtiden, hvor modtageren skal kunne se sig selv som et centralt punkt. Derfor er der to ting, du skal spørge dig selv om: Hvordan kan du indarbejde en rutine, så det visuelle bliver en fast og integreret del af jeres skrevne og talte kommunikation? Har du overhovedet (nok) visuelt kommunikerende medarbejdere?

Det handler ikke om, hvor meget du fortæller. Succesfuld kommunikation skal udelukkende måles på, hvad folk egentlig forstår og husker, når du har forladt lokalet eller sendt mailen. Tal mindre og sig mere. Vær visuel og dermed visionær. Lad billeder og illustrationer lyse op omkring dig som Florence Nightingales natlampe og visioner, der gav håb blandt de sårede soldater for halvanden hundrede år siden.

Artiklen er skrevet af Torben Gammelgaard fra CopyDan Billeder og har tidligere været bragt i Lederen.

Florence Nightingales lagkagediagram som overbeviste de engelske autoriteter
På artiklens forfatter Torben Gammelgards egen arbejdsplads, Copydan Billeder, er alle rum fyldt med billeder. Det kan være plakater af forskellige tegneseriefigurer, nye som gamle, billeder af forskellige kunstnere - ja selv drikkekrusene er udsmykket med billeder.
Billederne er med til at skabe en fin stemning og megen god snak om det man ser - inden et måske lidt svært og tungt møde.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.