Slip for bøvlet

Skat, moms, faktura, forsikring, regler … bare fordi man er en dygtig tegner, behøver man ikke at være god til at holde styr på alt det administrative.

Men det skal man heller ikke nødvendigvis at være. Som professionel illustrator kan du faktisk få hjælp til at løse de administrative opgaver, som man ikke kommer udenom som freelancer.
Vi er stødt på et par ordninger, som vi linker til herunder. Vi hører meget gerne fra dig, hvis du har erfaringer med de nævnte ordninger, eller hvis du kender til andre organisationer, der løser den slags.

I følge Teknisk Landsforbunds hjemmeside er alle velkomne til at benytte deres Teknik og Design Freelancebureau.
Du betaler dem 8% af fakturasummen – til gengæld sørger de for det administrative. Læs om ordningen her

KKArt skriver på deres hjemmeside bl.a: KKArt er kunstnernes egen virksomhed og er ejet af fagforeningen Danske Billedkunstnere. KKArt er kunstnernes produktionsvirksomhed. Kunstnerne udfører det kunstneriske arbejde, og kontorpersonalet holder styr på de bureaukratiske forhold og den administrative del. Læs mere om ordningen her