På tur til Aarhus og fernisering i Brabrand

Vi benyttede os af lejligheden og fik kigget grundigt på Aarhus, nu hvor vi alligevel var der i forbindelse med udstillingen TIDSTEGNs fernisering i Brabrand. Vores formand Alice Faber fortæller fra turen:

TIDSTEGN 2019
– tegnernes udstilling i Brabrand 17.04.19

Tegnerforbundet fylder 100 år. Det fejres på mange måder.
Vi har valgt at udstille forskellige steder i Danmark for at inspirere til det AT TEGNE og vise Tegnerforbundets historie og nutidige tegneres mangfoldighed.
Første fernisering af  90 værker skete i Brabrand 17.04.2019.
Det blev en på alle måder fantastisk oplevelse. Billederne i samme format A3 var smukt hængt op af den aktive forening omkring Det Gamle Gasværk i Brabrand.
Der var tale, musik og mange interesserede gæster.
Stedet var en smuk rustik ramme om de mangfoldige tegneudtryk.

De udstillende tegnere er:
Flemming Aabech, Martine Noring, Mette Wille, Claus Riis, Kim Frans Broström, Heather Spears, Peder Stougaard, Anne Gyrite Schütt, Jo Blicher Møller, Henriette Wiberg Danielsen, Hjarne Kaiser, Alice Guldberg Faber, Hans Ole Herbst, Steen Malberg, Naja Abelsen, Birde Poulsen, Bodil Nygaard, Ole Torben Jensen ”Topper”, Tomas Björnsson, Anette Tonnesen, Maj Ribergaard, Lisbeth Støttrup, Petrine Willero, Kirsten Skotte, Lise Seisbøll Mikkelsen, Peter Hermann, Rasmus Palmelund Kviesgaard, Anne-Mette Odgaard, Vibe Ribergaard.

Inspirationstur i Aarhus 16.-17.04.2019

Dagen før og inden ferniseringen 17.04.19 var en flok tegnere på inspirationstur i Aarhus. Vi besøgte AROS og så ”Tomorrow is the Question” en samtidskunstudstilling om vores fælles fremtid. Nogen gik også en tur på Aarhus vartegnet den markante ”Your rainbow panorama” af Olafur Eliasson fra 2011. Flere så også dele af den faste samling, som indeholder mange klassiske værker af kendte kunstnere. Vi var også så heldige, at vi fik lov til at kikke ind i AROS biblioteket, som er åbent for publikum to dage ugentligt. Tegnerne lod sig inspirere og tegnede på turen.
Samværet om aftenen var på Godsbanen, hvor to fra Tegnerforbundets Udstillingsgruppe i Brabrand sluttede sig til de øvrige tegnere.
17.04. begyndte med besøg på Kvindemuseet i Aarhus: SE HER, hvor vi både så pigerne og drengenes historie og blev bevidst om de mange eksisterende køn og en udstilling om maskulinitet med Peter Land.
Næste stop inden Tegnerudstillingen i Brabrand var Moesgaard, hvor vi oplevede vores forfædre i det smukke museum, som altid er en berigende og sanselig oplevelse.
Og så var vi klar til at gå til fernisering af Tegnerforbundets udstilling i Brabrand.

Jubilæumsbogen

På Tegnerforbundets udstillinger kan man købe Tegnerforbundets Jubilæumsskrift for 50 kr. Her er Tegnerforbundets 100 årige historie fortalt af bestyrelsesmedlem i Tegnerforbundet Lise Seisbøll Mikkelsen og grafisk tilrettelagt af bestyrelsesmedlem Henriette Wiberg Danielsen.
Næste udstilling 30. juli – 10. august i Kunstbygningen Filosoffen i Odense -fernisering den 30. juli kl. 17 – 19.

Alice Guldberg Faber
Formand for Tegnerne – Tegnerforbundet af 1919

Fotos af Alice Faber og Peder Stougaard

Tegnerforbundets jubilæumsudstilling er støttet af: VISDA