Seriøst vild med at tegne

Tegnerforbundets Fond for Copydanmidler valgte i 2018 at støtte en nyt undervisningsprojekt for unge tegnetalenter. Interessen for at deltage var stor, og første sæson er nu slut. Her kan du læse evalueringen af den første sæson.

Seriøst vild med at tegne – evaluering af første sæson

Alle børn tegner, indtil de er i en alder af 10 – 12 år, her stopper de fleste – men ikke alle. En lille gruppe holder fast i blyanten og bliver fremtidens tegnere, hvis de ikke mister modet undervejs. At lære at tegne er nemlig ikke så nemt, som mange gerne vil gøre det til.

I august 2018 mødte 13 elever op til den første undervisningsgang på et billedskolehold, som var målrettet unge, der ønskede at udvikle deres tegnetalent. Holdet var et eksperiment, som ville undersøge mulighederne for at støtte talenterne.

Projektet matcher de ønsker, som vi har i Tegnerforbundet af 1919 om at være med til at udbrede interessen for at tegne, derfor ydede Tegnerforbundet et økonomisk bidrag til projektet med Kulturelle midler fra VISDA.

Nu er første sæson af projektet afsluttet og Tegnerforbundet af 1919 har modtaget evalueringen efter første sæson.

Vi har stort set ingen tradition for undervisning af netop denne gruppe, derfor vil vi følge projektet og undersøge mulighederne for, at erfaringerne kan formidles videre til inspiration for andre rundt i landet.

Hent evalueringen af projektet her

Som en del af forløbet lavede tegneholdet også en udstilling på et lokalt galleri: Galleri Sam. For de fleste elever var det første gang, deres værker blev udstillet.

Skriv en kommentar