Nye grønlandske frimærker

Post Greenland har bedt vores medlem Naja Abelsen om at tegne to nye frimærker for dem – og vi har selvfølgelig bedt Naja om at fortælle os om opgaven:

Grønlandske fugle på frimærker

Så er frimærkeudgivelsen ude i Collector: Post Greenlands blad.
Som nr. 4 ses den ene af mine to Europa-mærker, en rype og and: mytologien/traditionen bag, kan læses i bladet og i udgivelsen; det viste sig at Grønland faktisk ikke HAR en officel nationalfugl!!! Så jeg fik frie hænder af filatelimanager Allan Pertti Frandsen og betroet at vælge nogle kandidater til en sådan, så efter en god research og henvendelser til Nationalmuseet, Universitetet i Nuuk, Prof. Emeritus, som er meget vidende om Grønlandsk tro og tradition: Birgitte Sonne, m. fl. er jeg endt med disse 4 fugle: Fjeldrypen og gråanden: var/er man født om vinteren er man rype, sommerens fødte tilhører/er man gråand. (I Østgrønland mallemukken)
På frimærke no. 2 er solens fugle valgt: (Solen er jo motivet på Grønlands nationalflag) snespurven bebuder forårets og solens/lysets komme, og i nogle sagn er solen og månen skabt af ravnen. Og snespurv og ravn optræder ofte sammen i sagnene.
Tusind tak til Post Greenland for opgaven og for at betro mig valget af “Nationalfuglen”

Se mere om Najas frimærker på Post Greenlands hjemmeside her og her

1 kommentar til “Nye grønlandske frimærker”