I september kiggede vi på kunst i Herning og omegn

Formålet med Tegnernes studieture er dels inspiration til arbejdet som tegner dels at skabe yderligere netværk mellem tegnerne og at udveksle erfaringer.

PROGRAM
Torsdag d. 13. september:
Vi blev modtaget af Tegnernes medlem i Herning og arrangør af kunstturen Anette Tonnesen, som havde frokost klar til os.

Heart Museet – den hvide skjorte
Derefter besøgte vi Heart Museet i Birk Den Hvide By med en omvisning.
Museet ligner fra luften en skjorte, der er smidt skødesløst på jorden, fik vi fortalt. Museet tog ny bygning i brug i 2009.
Museet havde en udstilling af værker af Asger Jorn (1914 – 1973).
Asger Jorn var en god ven af familien Damgaard, der i mange år var førende inden for produktion af skjorter. Hearts samling indeholdt allerede 19 værker af Asger Jorn og med de 14 nytilkomne værker har museet en pæn samling, som vi blev vist rundt i.

Museet Heart - den hvide skjorte

Asger Jorn kom fra en egn og et miljø, hvor billedkunst ikke var en selvfølgelig del af hverdagen, men Asger Jorn blev en anerkendt og meget produktiv maler, skulptør, debattør og iværksætter for det 20. århundrede og var medstifter af CoBrA bevægelsen, en international bevægelse (1948 – 51). Bevægelsen var optaget af den nordiske mytologi, børnetegninger og det spontane udtryk.
Hans kontakt til Damgaard familien gjorde, at han fik tilbudt at udsmykke den indre gård i Den Runde Fabrik i Birk. Det afslog han og foreslog kollegaen Carl-Henning Pedersen til opgaven. Det var færdigt i 1968 og er en enorm keramikfrise ”Fantasiens leg om livets hjul”. Hvilket tegner-gruppen også gik rundt i.

I Museet Heart var en udstilling af Piero Manzoni (1933 – 1963). Manzoni er en kendt og indflydelsesrig italiensk kunstner, som kun nåede at blive 30 år. Han blev i 1961 inviteret til Herning af skjortefabrikant og kunstsamler Aage Damgaard. Han fik frie hænder og skabte værker, som forblev i Herning og derfor er Heart i besiddelse af verdens største offentlige samling af Manzonis værker. Læs mere om museet på linket her

Angligården

Herefter gik vi tur i BIRK – Den hvide by og beså
Skulpturhaven, De geometriske haver, Abyss, Utzon-huset og Elia: at stå på Ingvar Cronhammers store værk var en helt særlig oplevelse med en fantastisk udsigt.
Se en folder om Birk på linket her

19.30 Aftensmad i Herning midtby med gode samtaler om dagens oplevelser
Fredag d. 14. september:
10.00 Carl Henning Pedersen og Else Alfelts Museum (inklusiv 1 times omvisning)
Vi fik en meget engageret omvisning på museet.

I første omgang så vi udstillingen Universets Blomst af Else Alfelt (1910 – 1974).
I Japan i 1967 åbnede der sig en ny verden for Else Alfelt. En verden hvor hendes kunstneriske udtryk endelig fandt sit rette spejlbillede.
Ovenikøbet var Else Alfelts billedverden blevet til et vævet tæppe, hvor museet opfordrer til at sanse og fordybe sig i Else Alfelts kunstneriske univers også i form af yoga under guidning.

Derefter blev vi ført ind til Carl-Henning Pedersen (1913 – 2007) ”Fuglen er for mig det frieste princip.”
Carl-Henning Pedersen blev født i 1913 i København. Hans familie tilhørte arbejderklassen, og han voksede op med et stærkt politisk engagement. Som ung drømte han om at blive komponist eller arkitekt. Et ophold på Den Internationale Højskole i 1933 fik imidlertid afgørende betydning for hans fremtid. Her mødte han Else Alfelt (1910-1974), og hun introducerede ham i malerkunsten. Parret blev gift året efter, og i 1936 debuterede de begge på Kunstnernes Efterårsudstilling i København.
Angligården blev Pedersens første møde med Herning, men bestemt ikke det sidste. Den gode kontakt til Aage Damgaard førte ad kringlede veje til oprettelsen af Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i 1976 – side om side med Angligården, der tidligere rummede Herning Kunstmuseum. Forinden havde Pedersen gennem flere år forhandlet med Københavns Kommune, der gerne ville modtage en større samling af Pedersens værker, men tøvede med at etablere et egentligt museum til samlingen. Da Pedersen mistede tålmodigheden og trak sit tilbud tilbage, var Herning ikke sen til at melde sig som modtager af samlingen. Det var i starten af 1970’erne, og da Else Alfelt døde i 1974, ændredes planerne således at museet i dag også rummer en større samling af Else Alfelts værker. Museets oprindelige cirkulære bygning og den pyramideformede bygning, der kom til i 1993, er som den indre gård dekoreret med keramiske fliser. Museet danner sammen med Angligårdens runde bygning, skulpturparken samt de geometriske haver et usædvanligt arkitektonisk anlæg, der i 2003 suppleredes med en 12 m høj obelisk, på hvis sider Carl-Henning Pedersen har udført endnu en keramisk udsmykning. Det var ikke mindst Birk-området og museernes samlinger, der var medvirkende til, at Herning fik status som årets by i 2003. Læs mere om museet på linket her

11.30 Vi kører til Herning midtby:
Hvor vi havde glæden ved at opleve Tekstilmuseet i Herning midtby. Meget Interessant at se den udvikling tekstilindustrien har haft på Herning og Midtjylland. Se mere: https://museummidtjylland.dk/tekstilmuseet/
Tak for en godt tilrettelagt tur i det jyske.
Sans og samling, COBRA Asger Jorn, Heart, Birk Den hvide by ved Herning, Piero Manzoni, Carl -Henning Pedersen og Else Alfelts Museum, Elia af Ingvar Cronhammer, Utzon Huset og ”Fantasiens leg om livets hjul” af Carl Henning Pedersen – min sjæl, hvad vil du mere Tegner i det jyske.
Alice Faber, formand 18.09.2018

Tegnernes tur til Herning er støttet af VISDA-midler.
Deltagere:
Henriette Wiberg Danielsen
Anne-Mette Odgaard
Alice Guldberg Faber
Dorthe Forné
Steen Malberg
Rasmus Palmelund Kviesgaard
Peder Stougaard
Anette Tonnesen
Hans Ole Herbst
Naja Abelsen

Kunstturen var arrangeret af Anette Tonnesen og Henriette Wiberg Danielsen.

Alice Faber, september 2018

Tegnere studerer Carl-Henning Petersens lange mur i Angligården
... og indendørs i Carl-Henning Petersen og Else Ahlfeldt Museum
Efter at have besteget Ingvar Cronhammars Elia