Tatovøren og klitoris

hedder en grafisk roman af Rikke Villadsen. Bogen er netop udkommet, og du har mulighed for at høre forfatteren tale om den på Bogforum Comics fredag d. 15. november kl. 14.

Tegnerforbundets Fond for CopyDan-midler har støttet projektet, og vi har som sædvanlig bedt om at høre, hvordan det er gået. Rikke Villadsen har skrevet til os:

Rapport:

I september 2018 modtog jeg 10.000 kr i arbejdslegat fra Tegnernes Fond til projektet “Drømmene” en grafisk roman, drømmerejse på 180 sider. Projektet er nu afsluttet, bogen udkom d. 29. August 2019. Bogens endelige titel blev “Tatovøren og klitoris”.

Arbejdet har taget 3 år, og blev muliggjort med Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat (2015-2017), men også den lidt mindre portion, jeg fik af Tegnernes Fond i 2018 til færdiggørelsen af tegneserien.

Tegnernes Fond er således takket i bogens kolofon.

Det har været en spændende og lang rejse ind i underbevidstheden dybe afkroge. Jeg har undersøgt sindets kompleksitet, kønnets ditto, selvet, selvbilledet og den nagende usikkerhed eller konstante støj, der findes i drømme. Det er et stort privilegie at få mulighed for at gå så dybt ned i tegningens verden, hvert eneste billede i bogen er et selvstændigt lille værk.

Bogen er blevet godt modtaget, og her kan I læse et uddrag af en anmeldelse:

Tegningerne er mesterligt smukke. De er tegnet med blyant, og består af mange lag, der giver dem en malerisk dybde. Nogle af tegningerne ser rå og næsten skitseagtige ud, og har en næsten naivistisk karakter. Andre af billederne er meget detaljerede, og indeholder i sig selv en stor kompleksitet, der raffineret understreger historien. Villadsen benytter mesterligt papirets stoflighed ved at arbejde mange gange oven på det samme billede – der hviskes ud og tegnes igen og igen, så billedet får en dybde, der kan minde om et oliemaleri. Et kæmpe arbejde, der har taget kunstneren cirka tre år at skabe.

(Anne Wehner, Bogblogger)

Bogen er udgivet på Forlaget Fahrenheit og koster 248,- kr.

Bogens forside