Regionale Kunstfonde efterlyser spændende kunst- og kulturprojekter

Regionale Kunstfonde leder endnu engang efter virksomheder, kunstnere og kulturelle iværksættere rundt omkring i landet, der har spændende kunst- og kulturprojekter på tegnebrættet. Der er frist for ansøgninger onsdag den 2. september i år.

Arbejder du eller din organisation i grænsefeltet mellem kunst og kultur og vækst og erhverv, så er det nu, I kan søge midler til jeres projekter hos de Regionale Kunstfonde, som dækker over Den Jyske Kunstfond og Øernes Kunstfond.

Som noget nyt er der i år lagt op til, at udvalgte ansøgere får mulighed for at pitche deres idéer for de to bestyrelser, før de træffer beslutning om hvilke projekter, der får del i midlerne. På den måde får udvalgte ansøgere en chance for at præsentere deres projekt og besvare eventuelle spørgsmål.

Den Jyske Kunstfond og Øernes Kunstfond støtter initiativer inden for kunst og kultur, der kan udvikle, styrke og fremme en bæredygtig og nyskabende forretningsudvikling – hovedsageligt ved at indgå i partnerskaber med erhvervslivet. De to fonde uddeler i denne ansøgningsrunde godt 7 millioner kroner tilsammen.

Kulturminister Joy Mogensen siger:
“De Regionale Kunstfonde har et skarpt øje for samarbejder mellem lokale virksomheder, kunstmiljøet og lokalt forankrede erhverv rundt omkring i Danmark. Det er en konstruktion, hvor innovation og produktion går hånd i hånd. Det kan give stor værdi for alle, der finder sammen i nye partnerskaber. Jeg glæder mig til at følge det hele fra sidelinjen – for det er de Regionale Fondes spillebane – og se kreativiteten, idéerne og kærligheden til kunsten og kulturen myldre frem.”

Formand for Den Jyske Kunstfond, Frank Panduro, siger:
”Det er hvert år med stor spænding, at vi indbyder kunstnere og virksomheder til at indsende ansøgninger til Den Jyske Kunstfond. Vi glæder os meget til at læse ansøgningerne – og særligt i år, hvor Coronakrisen har sat en tyk streg under, at vores opfattelse og brug af kunst og kultur med fordel kan nytænkes og også gerne tænkes ind i en digital virkelighed. Det er vi meget optaget af i både Den Jyske Kunstfond og Øernes Kunstfond. Et andet og vigtigt kodeord for ansøgningsrunden er partnerskaber med erhvervslivet, da det er et krav til ansøgerne, at der er en vis egenfinansiering i projekterne, hvis man vil have tilskud fra fonden.”

Formand for Øernes Kunstfond, Mette Blum Marcher, siger:
”Jeg ved fra sidste års ansøgningsrunde, at der er masser af kreative og initiativrige kræfter, som rigtig gerne vil i gang med nye projekter i krydsfeltet mellem kultur, kunst, vækst og erhverv. Vi er i bestyrelsen meget spændte på at se en masse bud på, hvordan man kan lave gode koblinger mellem erhvervslivet og kunstmiljøet, der kan resultere i økonomisk bæredygtige kunst- og kulturprojekter på Sjælland og øerne. I år har både Øernes Kunstfond og Den Jyske Kunstfond valgt at give udvalgte ansøgere mulighed for at pitche deres projekter for bestyrelserne, og det har vi store forventninger til. Det betyder meget at kunne mærke ansøgernes begejstring og gejst, og så får vi også mulighed for at stille spørgsmål til projekterne. Det glæder vi os meget til at komme i gang med.”

Den Jyske Kunstfonds og Øernes Kunstfonds formål er at støtte og styrke udviklingen af kunstmiljøer og økonomisk bæredygtige kunstvirksomheder uden for hovedstadsområdet. Fondene dækker hele landet med undtagelse af Region Hovedstaden, dog er Bornholm inkluderet. Der er ansøgningsfrist den 2. september.

Læs mere om Regionale Kunstfonde

Læs om bestyrelsen for Øernes Kunstfond

Læs om bestyrelsen for Den Jyske Kunstfond

Følg Slots- og Kulturstyrelsen på Facebook-siden ”Kultur i Danmark”