Rapport fra turen til Wiinblads blå hus

Tegnerne tog på en dejlig sommeraften en tur til Bjørn Wiinblads hus i Lyngby. Vores formand Alice Faber fortæller her om turen:

Med tegnere i Wiinblads verden

Bjørn Wiinblad (1918-2006)

En gruppe Tegnere Tegnerforbundet af 1919 besøgte den 29. juni 2018 Det blå hus i Lyngby og fik rundvisning i Bjørn Winblads hjem og kunst. Vi fik demonstreret hans keramik og bemaling af to ansatte kvinder, der på fornem vis førte traditionen videre med at dekorere Wiinblads figurer. Og vi kom ind i hans gemakker, hans arbejdsværelse, spisestue og hans udstillingsrum og bibliotek i flere rum ovenover. Overvældende kunstudstillingsrum fra hans mange rejser rundt i verden.
Her var god og betydningsfuld kunst fra mange verdener, hvor Wiinblad har rejst og sikkert hentet megen inspiration. Huset emmer af en svunden tid og Bjørn Wiinblads store arbejde i ind- og udland.

Bjørn Winblad var en dansk maler og keramiker, som blev internationalt berømt for sine keramiske værker. De findes i hjem over hele verden. Højdepunkterne i hans arbejder vises på Victorie and Albert Museum i London, Museum of Modern Art i New York og på Kunstindustrimuseet i København. Han udsmykkede alt fra amerikanske krydstogtskibe, restauranter, juleplatter og spillekort. Wiinblad er begravet på Søllerød Kirkegård.

Det var en et spændende og inspirerende kik ind i Wiinblads verden. Tak til arrangørerne af studieturen.

Se video fra Bjørn Winblad-udstilling på Arken for 3 år siden her

Bjørn Wiinblads Værksted A/S
Højskolevej 5
2800 Kgs. Lyngby