På forårstur til Lissabon

På Tegnerforbundets årlige udlandsrejser bliver tiden udnyttet optimalt. Tre formål fylder tiden ud: vi tegner, vi netværker med udenlandske tegnere og med hinanden, og vi suger inspiration til os fra den ene flotte museumsoplevelse efter den anden. Ikke mindst drøftes der fagligt, når vi deler erfaringer med tegne- og maleredskaber, materialer og grafiske metoder med hinanden.

I Lissabon startede vi med at besøge nationalmuseet for samtidskunst, Museu do Chiado. Dagen efter var vi på MAAT – Museum Art Architecture Technology, hvor interessante samtidsudstillinger fandtes dels i arkitekt Amanda Levetes fantastiske bygning, dels i det gennemrenoverede, tidligere kraftværk Tejo. På tredjedagen førte den portugisiske tegner Alexandra Silva os igennem nogle af hendes yndlingskvarterer, præget af smuk arkitektur, skønne udsigtspunkter og herlig graffiti, hvorefter tegnerkollegerne Luis Frasco og Rosario Felix fra den internationale gruppe Urban Scetchers tog os med ud og tegne (hvad nogle af os gør omtrent hele tiden på sådan en tur). Dagen derpå så vi det fantastiske dukkemuseum, Museu da Marioneta, hvorpå nogle besøgte Museu Nacional de Arte Antiga. Og den sidste dag gik fællesbesøget til det store Museu Calouste Gulbenkian med dets enorme samlinger af både historisk og moderne kunst.

Det var en både glad, sansemæt og lidt træt flok tegnere, der landede i København med aftaler om, at når vore portugisiske kolleger kommer til Danmark, vil de blive vist rundt, ligesom vi var blevet det. Hjertelig tak til VISDA for medvirken til at gøre disse kontakt-, arbejds- og inspirationsture mulige.

Tekst: Lise Seisbøll Mikkelsen
Fotos: Naja Abelsen og Henriette

Anne-Mette Odgaard har samlet sine indtryk fra turen til Lissabon. Se her

Udsigten fra vores hotel fejlede ikke noget
Vi fik travet nogle ture ...
og spist dejlig mad ...
og tegnet nogle skitser
Vores logo var sjovt nok udstillet på et af de museer, vi besøgte
... og en enkelt gang stod vi alle sammen stille samtidig

2 kommentarer til “På forårstur til Lissabon”

1. Naja Abelsen

Mange tak for en superdejlig tur!
    (Den har jo være her længe! Ser den først idag)
    KH Naja