Om bladtegnere i Danmark

Tommy Flugt har læst Claus Seidels trebindsværk ‘Til stregen’. Læs hans anmeldelse af bøgerne her:

Bladtegningen i Danmark er nu belyst og beskrevet i et kæmpeværk af bladtegneren Claus Seidel: TIL STREGEN hedder værket og er udsendt af gads forlag. En masse fonde har støttet værket, så prisen er overkommelig.

Afdøde direktør for Det Kongelige Bibliotek Erland Kolding Nielsen opfordrede Claus Seidel til at skrive bogen, så skulle han nok skaffe midlerne til den. Som sagt så gjort. Opfordringen kom i 2007 og nu i 2020 er bogen eller værket udgivet.

Hvis man holder af streger, satire, det gode grin og klukken – og tegnernes syn på Danmark og verdenshistorien set gennem skarphed, vid, humor og et gran salt, så er det en uundværlig bog af bakse med, bladre og læse i. Den er stor som et ondt år. Et trebindsværk fyldt med tegninger af alle slags og tegnere til alle tider. Fra alle aviser indenfor et spand af godt 125 års tegninger. Første bind er på 480 sider, andet bind ligeså og tredje bind på 136 sider, hvor Foreningen danske bladtegnere, Museet for bladtegning og medlemmerne af Danske bladtegnere præsenteres. Derudover en litteraturliste og blade og navneregister.

Der er indsamlet omkring 300.000 originaltegninger af foreningen Danske bladtegnere. Så historien er reddet og Claus Seidels TIL STREGEN er blevet et kæmpe værk og en kraftpræstation, der kommer til tiden, hvor traditionelle massemedier er truet og journalister, fotografer og tegnere kæmper for at overleve og for at finde nye veje og nicher.
Det er den barske virkelighed i dag, skriver Claus Seidel i Epilog. Men klø på alligevel opfordrer han sine yngre kolleger. Gør brug af de kolossale muligheder, der ligger i den digitale rodekasse.

Og kig så tilbage i Claus Seidels store bog TIL STREGEN for at se hvad I er rundet af.