Ny bog om kvindekunst

Kirsten Skotte anmelder ‘Kvindelige kunstnere fra Odsherred gennem 100 år’:

Alice Faber, formand for Odsherreds Kunstmuseum og Malergårdens Venner og Tegnerne af 1919, har fået den gode idé at samle forfatter Annette Wolthers, grafiker Henriette Wiberg Danielsen og redaktør Lise Seisbøll Mikkelsen m.fl. til at skabe en fantastisk bog om kvindelige kunstnere i Odsherred gennem 100 år.

Bogen indeholder 21 portrætter af kvindelige kunstnere, hvor den ældste er født i 1880’erne og den yngste i 1981.
Bogen beskriver kvindernes livsvilkår og kamp for at være udøvende kunstnere, en kamp for at opnå de samme rettigheder som mandlige kunstnere, både i forhold til uddannelse, udstillingsmuligheder og plads på museerne.
En kamp der langtfra er slut, og derfor er bogen et vigtigt dokument i kunstverdenen i dag.

Bogen er smukt illustreret med både personlige foto og værker fra de 21 kunstnere, at kunstnerens var og er forbundet til Odsherred kommer til udtryk i de mange landskabsbilleder bogen igennem.

Denne dejlige bog er udgivet af Odsherreds Kunstmuseum og Malergårdens Venner og Museum Vestsjælland. Den koster 299 kr. og kan købes i Museum Vestsjælland, Odsherred Kunstmuseum og Malergården, eller bestilles på telefon 25 52 83 37.

Jeg kan varmt anbefale bogen.

Elisabeth Neckelmann, Hyacinter
Asta Ring Schultz, Ordrup Mølle Odsherred
Charlotte Bøgh, Teaterportræt
Carla Colsmann Mohr, Landskab fra Odsherred