Den Kongelige Afstøbningssamling er et fantastisk sted beliggende i det smukke Vestindisk Pakhus i Københavns Havn. Desværre har samlingen været lukket for offentligheden siden 2017, men man har kunnet organisere besøg som  særarrangementer. Tegnerforbundet besøgte samlingen for nogle år siden, og vi tilbragte nogle dejlige timer i selskab med en overflod af skulpturer, som villigt lod sig tegne.

Jeg har sakset følgende tekst fra Facebook:

Afstøbningssamlingen – Deleted?

Kom og kæmp for Afstøbningssamlingen d. 31 oktober kl. 15.00 foran Finansministeriets trappe!

Den Kongelige Afstøbningssamling har siden 2017 været lukket for offentligheden og nu vil staten sælge Vestindisk Pakhus.

Vi vil lade politikerne vide, at salget er absurd!

Kom og vis jeres utilfredshed med nedskæringer, nedprioriteringer og politisk ligegyldighed over for kunsten i bred forstand og afstøbningssamlingen i særdeleshed.

Initiativet til demonstrationen er taget af kunstnere og kunststuderende, der sammen med studerende fra bl.a. kunsthistorie, arkæologi, historie og konservering er aktive brugere af samlingen.

PROGRAM
Kl. 15.00: Taler / oplæsning

Kl. 16.00: Slå katten af tønden med Apollo Belvedere og Venus fra Milo! sammen med studerende ved Kunstakademiet og billedhugger Bjørn Nørgaard.

Kl. 16.00: Overrækkelse af gave til finansministeren.

Demonstrationen finder sted på Christiansborg Slotsplads
torsdag den 31. oktober 2019 kl. 15.00-17.00

Se mere og meld dig til begivenheden på Facebook. Følg linket her

Besøg Afstøbningssamlingen. Følg linket her

Tegnerforbundets julearrangement i 2015 begyndte på Afstøbningssamlingen, hvor vi tilbragte nogle dejlige timer i det fantastiske, gamle og spændende hus.

1 kommentar til “Trist nyt fra Den Kongelige Afstøbningssamling – Kom til demonstration på Christiansborg”

1. Ebbe laurs Sørensen

Meget frustrerende og meget ærgerligt og trist hvis det passer at Afstøbnings samlingen lukker helt!!!