I begyndelsen af 2020 rejste vores medlem Rasmus Palmelund Kviesgaard til Australien. Han havde modtaget støtte til turen fra Tegnerforbundets Fond for Copydan-midler og sendte undervejs tegninger hjem til os.
Rasmus lagde tegninger og tekster i vores medlemsforum her på hjemmesiden. Da medlemsforummet stort set ikke bliver brugt, overvejer jeg at nedlægge det, men jeg synes, at Rasmus’ tur til Australien (som i øvrigt brat blev stoppet af corona-pandemien) fortjener at blive bevaret.
Så følg med på turen her:
Til foreningen Tegnerne af 1919.
1. Her kommer nogle eksempler af mine tegnestudier lavet i Vest Australien, som tak for det rejselegat, som jeg modtog.
Første tegning er fra Doha lufthavn, hvor jeg skiftede fly.
Jeg beklager skyggerne på tegningerne, men jeg har pt. ikke nogen skanner, så dette er fotografier af mine tegninger.
2. Her er en tegning af udsigten fra toppen af mit hotel.
3. Når man lige kommer ud fra tog stationen i Fremantle, mødes du af dette syn. Oprindelig var jeg i gang med et motiv fra den modsatte side af gaden, men da jeg sad i direkte sollys, blev jeg enig med mig selv om, at det ikke var en god ide at sidde der i længden. Derfor skiftede jeg over til den anden side, hvor jeg kunne sidde i skyggen, mens jeg fik hele motivet ned på papiret.
4. Fra skibsvragsmuseet i Fremantle. Et dejligt køligt sted at bruge x antal timer på, at få de forskellige genstande ned på papiret.
5. En lidt hurtigere skitse af spiserummet på Alex hotel i Perth.
6. Da jeg snart skulle tjekke ud fra mit motel i Hyden, blev det kun til en hurtig skitse af en af fløjene på motellet.
7. Her en lidt speciel skitse, idet jeg først måtte søge om tilladelse for at vise denne skitse på et offentlig forum. Grunden er at KCGM er lidt forsigtige omkring hvad der bliver vist fra deres mine drift.
Det er mest en formalitet, men jeg har det bedst med, at der er orden i tingene og tilladelserne.
Så her er skitsen af det, som også er kendt som The Superpit i Australien.
8. Her er endnu en tegning med tilladelse til offentliggørelse. Det var noget af en udfordring, at få den ned på papiret. Ikke på grund af motivet, det var skam ganske samarbejdsvillig, men på grund af irriterende fluer, der var lige i ansigtet på mig, bogstavelig talt, hele tiden.
For dælen hvor var jeg tæt på at give op undervejs, men det lykkedes at komme i hus, trods de elendige arbejdsforhold.
Motivet er fra den offentlige udkigsstation til minen.
9. På min vej fra Kalgoorlie til Esperance kom jeg forbi en ved navn Mallie, og så de her to statuer ved en rasteplads. Benyttede lejligheden til, både at holde en lille pause, og få dem ned på papiret.
Som det måske kan ses at tegningen nu, så er den skannet ind. Jeg er nemlig kommet hjem fra Australien (uden problemer), og har nu adgang til mere udstyr med mere, såsom tid, da jeg, efter udenrigsministeriets opfordring, er i isolation i eget hjem de første 14 dage efter min hjemkomst.
10. I Esperance var jeg så heldig, at der lå et museum klods op ad mit motel. Desværre havde jeg kun 1½ time, inden de lukkede, så tegningerne blev lidt mere skitse agtige i det.
Den første er en gammel Massey Ferguson traktor og snuden af en gammel bil.
Var så heldig, at museet havde nogle plastikstole, jeg kunne låne og sidde på, mens jeg fik motiverne ned på papiret.
11. Her er så et eksempel på, hvad tidbegrænsning kan resultere i. Var godt i gang med denne gammeldags mejetærsker (så vidt jeg kunne forstå på det), da museet skulle til at lukke.
Ak ja, det er jo nu engang vilkårene engang imellem, men det jeg fik ned på papiret, synes jeg ikke ser helt værst ud.
12. Selvom musset i Esperance lukkede, inden jeg blev færdig med det sidste motiv (= mejetærskerne i Tegninger fra min tur i Vest Australien, del 11.), så var der også ting udendørs ved musset, som jeg kunne bruge al den tid på, som jeg lystede.
Det første jeg kastede mig over, var det her hvalkranie ved indgangen til museet.
13. Det næste jeg kastede mig over, var en gammeldags plov. Udfordringen her var, at det jeg trægelænder, som jeg sad på, ikke ligefrem var særlig komfortabelt i længden.
Dog lykkedes det mig, at komme i mål med markredskabet.
14. Her er så en tegning, der var lidt af et eksperiment. På min rundtur i det sydvestlige Australien var et af udfordringerne den lange transporttid. Det tog gerne en halv dag eller mere, at nå fra den ene destination, til den næste.
Som følge deraf var det begrænset med tid, jeg havde de forskellige steder, til virkelig at få lavet tegnestudier af interessante ting. Jeg havde skimtet havnen fra mit motel, og ville gerne lave en tegning af den. Tiden til at gøre det, var dog først om aftenen, så jeg tog udfordringen op.
Selve havneanlægget kunne jeg dog kun ane konturerne af, så det blev lidt en tegn-det-du-kan-ane med hensyn til baggrunden i motivet. Men det er jo også en disciplin i sig selv.
15. Her er så et motiv, som blev påbegyndt om aftenen, den første dag hvor jeg ankom til Esperance. Det blev dog for køligt til, at jeg kunne færdiggøre den. Det gjorde jeg så dagen efter, inden jeg forlod Esperance.
Vognen var en del af de elementer, der var udstillet uden for museet i Esperance.
16. Da jeg ankom til mit motel i Albany, brugte jeg aftenstunden på, at tegne udsigten fra mit mit værelse på 1. sal. Det vil sige, at indgangen til mit værelse lå egentlig i stueplanet, men fordi det var bygget på en meget skrå bakke eller lignende, ja så var der også et værelse under mit, med indgang på modsatte side af min.
17. Efter et veloverstået aftensmåltid på motellets restaurent, traskede jeg over gaden til dette motiv. Det forklarer måske også motellets navn, når man ser klippen fra de rigtige vinkler af.
Det blev endnu en nattegning, men sigtbarheden var rimelig, og jeg fik et tilfredsstillende resultat ned på papiret.
18. Inden jeg forlod Albany helt, havde jeg et par stop ved nogle attraktioner i byen. Den første var en mindemonument til Australske og New Zealandske soldater under 1. verdenskrig. Jeg syntes jeg så en del hyldest eller mindestatuer rundt om på min tur i landet.
Havde ikke lige fået mobil telefonen med mig, så derfor ingen tidsangivelse på denne tegning.
19. Jeg var efterhånden lidt presset på tid, men da jeg kom forbi skibet her, valgte jeg alligevel at gøre et stop. Skibet er en replika af det skib ( = Amity ), som Kaptajn Cook brugte, da han opdagede Australien, hvis jeg husker historien ret.
Det blev til en lidt hurtigere skitse, da jeg havde en anden attraktion, som jeg skulle nå samme dag.
20. Her er så grunden til, at jeg ikke kunne tilbringe al for lang tid i Albany, da jeg skulle forlade byen. Valley og The Giants er en naturpark, med nogle meget gamle træer, kaldet tingletræer. Det pudsige ved dem er, at de er hule indeni, hvorfor de er dårligt tømmermateriale.
Det er vel også grunden til, at de har kunnet få lov at leve videre og nå deres størrelse og høje alder. Træet her blev kaldt bedstemor Tingle og skulle vist være mere end 400 år gammelt.
21. Noget af det mest spændende ved Valley of the Giants er, at man via en gangsti kan gå rundt oppe blandt trætoppene på de her fyre. Det anbefales dog, at man ikke lider af højdeskræk.
Jeg mødte en turist, der netop havde det problem, og det lyste ud af ansigtet på damen. Sevl benyttede jeg lejligheden til, at lave denne tegning, hvor jeg står højt oppe, og kan kigge ned af træet. Sikke en mulighed.
Nok er gangbroen solidt bygget, men det forhindrer den ikke i, at gynge når folk går på den. Så det svejede lidt, mens jeg stod og tegnede.
22. Jeg både startede og sluttede med denne tegning her fra Valley of the Giants. Begyndelsen blev afbrudt af muligheden for en guided rundtur, hvor jeg bl. a. blev introduceret for Bedstemor Tingle.
Efter gåturen rundt blandt trætoppene, vendte jeg tilbage til roden ( i mere end en forstand ), og fik den færdiggjort inden lukketid. Jeg mistede dog muligvis min kasket ved den lejlighed, men opdagede det først dagen efter.
23. Efter min tur rundt i det sydvestlige Australien, vendte jeg tilbage til Perth. Her er nogle af de sidste ting, jeg fik tegnet i Perth, inden jeg skulle flyve hjem til Danmark.
Skulpturen her havde jeg længe en plan om, at få ned på papiret. Mødte den dagligt, når jeg skulle enten med bus eller tog, da den står på en plads, der grænser op til Perths bus- og togstationer.
På grund af det gode vejr i Perth, det meste af tiden, blev det her til en aftentegning i stedet, så jeg ikke skulle frygte endnu en omgang solskoldning. Kunne heldigvis se det meste af det, jeg skulle bruge, for at få motivet ned på papiret.
24. Efter at have spist aftensmad på en italiensk restaurent ( Nomafia), valgte jeg at lave en nattegning af en bygning, der lå nabo til mit hotel ( det var der nu mange bygninger, der gjorde ).
Det her er Perth State Library, hvor de opbevarer mange officielle dokumenter og lignende. Så her går man ikke bare ind og låner noget, som man gør på et almindeligt bibliotek.
25. Intet varer evigt og afslutningen på min ferie i Australien nærmer sig sin afslutning. Dog er der stadig et par tegninger tilbage fra de sidste dage Down Under.
Her er et af udsigten fra 5. sal fra mit hotelværelse på Alex Hotel i Perth. Det motiv havde længe været på min egen opgaveliste, men det var først et af de sidste dage på hotellet, at jeg fik motivet ned på papiret.
I forgrunden ses et udsnit af The Brass Monkey hotel.
26. Efter min lillesøsters anbefaling, tog jeg hen til Perth city Library og lavede et studie af den bygning. Måtte benytte en blomsterkasse som stol, hvilket ikke var særlig komfortabelt, men man må udnytte, hvad der er til stede.
27. Mens jeg sad og fik Perth city Library ned på papiret, kunne jeg også skimte en katedral i baggrunden. Så da bibliotektet var overstået, og jeg havde holdt en lille pause, kastede jeg mig over katedralen her.
Tror der var bryllup i katedralen den dag, for der holdt en stor flot bil med bryllupsbånd på, foran katedralen.