Forårshilsen, mens vi venter …

Det seneste år har alting som bekendt været anderledes, end det plejer at være. For nogle har det betydet væsentlig færre arbejdsopgaver – for andre er der pludselig dukket helt nye opgaver op. Vores medlem Maj Ribergård hører til de sidstnævnte, og det fortæller hun om her:

Corona virus har stadig overtaget i det visuelle rum.

Et år er gået siden den lille irriterende runde form med tentakler overtog, ikke kun vores tanker, vores hverdag og vores sociale liv, men også store dele af det visuelle univers i medierne – og altså vores arbejdsliv.

I begyndelsen af pandemien fik jeg en del flere illustrationsopgaver end jeg plejer. En af mine faste kunder, fagbladet Kommunikation og sprog, bad mig om at tegne til samtlige artikler i bladet, på baggrund af tilsendte selfies, da man ikke kunne sende fotografer ud, på grund af pandemien.

Løsningen blev ’selfie-illustrationer’, som jeg efterhånden har lavet en del af. Sjove opgaver, men ikke alle med lige vellykket resultat, må jeg indrømme. Det er svært at få dem til at fungere, fx hvis udgangspunktet for min illustration, er et uskarpt foto i frimærkestørrelse.

Her kan I se et par stykker. Artiklen om Bengt og giraffen handler om hvordan man håndterer en international shitstorm. (Bengt Holst var ansvarlig for giraffen Marius aflivning for åben skærm for nogle år siden). Så er der Sarah, der fortæller om at være kvindelig kommunikationschef i Maersk og i en burgerkæde, der er to kommunikatører om oversættelseskultur, og der er chefen for TED Talks i Danmark.

Tegn vores skam

Selv om vores liv har været inficeret med corona i et år, har jeg undgået at tegne den lille grimme virus.

Men så kom den alligevel, opgaven: Kære Maj. Tegn vores skam over at vi er så bange, til trods for, at de fleste af os danskere lever en nogenlunde beskyttet tilværelse, også under pandemien.

Vi er ikke hårdest ramt i Danmark, vores sygehusvæsen fungerer, vi bor i huse, ikke i flygtningelejre, osv. Artiklen handler om, og henvender sig til mennesker, der simpelthen føler skam over at være bange for corona, selvom de ikke har haft sygdom og død tæt på.

Det er helt forståeligt og legitimt for os alle, at være dybt påvirket af usikkerheden i denne tid. Vi er slidt på psyken, er vi. Sådan lyder konklusionen i artiklen. Tak for det.

… Og så glæder jeg mig til, at vi snart kan ses igen. 🙂

Bedste hilsner

'Selfie-illustration' med Bengt og giraffen
'Selfie-illustration' med Sarah, Mærsk og burgerkæden