Runer – nu på tegneserie

Vores medlem Niels Roland fik Tegnerforbundets Fond for Copydanmidlers støtte til et tegneserieprojekt om runernes betydning og oprindelse. Nu er han godt i gang med arbejdet, og han har sendt os et kig ned i projektet. Han skriver:

Planen er en udgivelse af overskueligt omfang (ca. 30 sider) med henblik på salg i museumsbutikker. Ideen er udtænkt af historiker Anders Lundt Hansen, og landets førende ekspert i runer, Lisbeth Imer fra Nationalmuseet, fungerer som konsulent. Det er meningen i tegneserieform at give en hurtig indføring i runernes oprindelse og betydning i perioden 150-1450. Tegneseriesiderne vil blive ledsaget af nogle sider med baggrundsinformationer.

Men – hvordan udformer man bedst et visuelt forløb om runernes historie? Som det fremgår af billedeksemplerne var den første ide inspireret af stilen fra Claus Deleurans Danmarkshistorie. Det var på baggrund af nogle prøvesider i den stil, at Tegnernes Fond bevilgede et arbejdslegat. I forbindelse med det videre arbejde blev der taget kontakt til flere forlag, og undervejs indså, at den valgte stil ikke fungerede optimalt i forhold til det, vi gerne ville formidle, og den målgruppe, vi gerne ville nå. Flere andre udkast blev forsøgt, inden vi landede på en langt mere dramatisk løsning. Billedeksemplerne viser den første side i den oprindelige stil samt åbningssiden i den nye stil – både i SH og med farver.

I tegneserien vil optræde en række fortællere med hver deres subjektive vinkel: Odin, de nordiske guders overhoved fra asetroens tid, dronning Thyra fra overgangstiden til kristendom og en købmandshustru fra den kristne middelalder – hvor runerne nemlig stadig spillede en rolle. Indimellem vil vores ekspert Lisbeth Imer sætte det hele i relief i forhold til den nyeste viden. En interessant faktum er det f.eks., at runer slet ikke var noget, der normalt blev ristet i sten. De mere forgængelige materialer har bare ikke overlevet til vores tid, og derfor hersker den forestilling, at vikinger udelukkende meddelte sig til hinanden på store sten.

Det sidste billedeksempel er en skitse af en tidlig forestilling om Odin, som han optræder på de såkaldte brakteater, der er fundet i stort tal. Her optræder han under tilnavnet “den høje”.

Der er lavet aftale med forlaget Eudor, og hæftet er planlagt til udgivelse i foråret 2022.

.

Mere om Niels Roland og hans tegninger og tegneserier her

4 kommentarer til “Runer – nu på tegneserie”

1. Fantastisk flot. Glæder mig til at læse og nyde det visuelle, der ser rigtig godt, mørk og dramatisk ud – Hermann møder Madsen – helt sikkert bedre end den Deleuran-inspirerede stil. Selvom jeg også holder meget af ham. Og Imer er en fantastisk fortæller, så det skal nok blive godt.