Når der uddeles legater fra Tegnerforbundets Fond for Copydanmidler, bliver legatmodtageren bedt om at sende os en rapport, når det støttede projekt er afsluttet. For et år siden modtog Christoffer Gertz Bech et legat til støtte af hans arbejde med illustrationer til en bog, som netop er udkommet. Her er hans rapport om arbejdet:
Rapport til Tegnerforbundet af 1919
I september 2017 modtog jeg en bevilling fra Tegnerforbundet til mit arbejde med illustrationerne til bogen King af Amdi Silvestri. Nu er illustrationerne færdige, og bogen udkom den 15. august 2018 på forlaget Calibat.
King er en grum historie om en dreng, hvis mor har solgt ham til Den Onde selv for at købe sig selv mere frihed. Men familiens hund, schæferen King, drager uforfærdet hele vejen ned i det dybeste Helvede for at hente drengen tilbage. Det er en billedbog, der i sit udstyr umiddelbart ligner en børnebog, men historien er ikke for sarte sjæle (og kommer da også med en behørig advarsel), så den er nok ikke ligefrem for de allermindste. Dette skulle også afspejles i illustrationerne – de grumme skildringer i teksten skulle på ingen måde nedtones, tværtimod skulle blodet flyde, og Helvedes skabninger fremstå i al deres gru.
Bogens hovedperson er jo en schæferhund, og derfor krævede opgaven en del forberedelse, hvor jeg lavede skitser af schæferhunde for at blive fortrolig med, hvordan sådan én ser ud og opfører sig. Samtidig skulle jeg også finde ud af, hvordan de uhyrlige skabninger, der optræder i teksten, skulle se ud.
Forfatterens beskrivelser gav mange fingerpeg om, hvilke træk de skulle have, men der var vidt spillerum for fortolkning. Det var en spændende proces, hvor jeg med jævne mellemrum sendte skitser til forfatteren, så han kunne se, hvordan arbejdet skred frem, og sige til, hvis der var noget, han gerne ville have gjort anderledes. Det var der nu ikke, hans udgangspunkt var, at jeg skulle have frie hænder til at lave det, som jeg nu gerne ville.
Illustrationerne er lavet som pennetegninger, der er farvelagt med akvarel og enkelte strøg af gouache i de lysere partier. Det er en teknik, der passer godt til mit temperament – jeg har pennetegningen som et sikkerhedsnet, der sikrer, at linjeføringen bliver ved med at stå klart og tydeligt, og samtidig kan jeg bygge farvelægningen op i mange lag, hvis jeg vil. Det giver et bredt spektrum af virkemidler – jeg kan ende med noget, der er næsten rent akvarelmaleri, hvor stregtegningen nærmest forsvinder, eller holde igen med farverne, så den sorte konturstreg får lov at stå som det bærende element.
Bogen var egentlig sat til at skulle udgives i foråret 2018, men forfatteren finpudsede manuskriptet lige til det sidste, og det betød så, at der lige kom nogle ekstra passager, der også kaldte på en illustration. På den måde kan det jo hurtigt komme til at trække ud med at blive færdig, og efterhånden nærmede sommerferietiden sig. På det tidspunkt var bogen endelig blevet sendt til trykning, men vi blev enige om, at det nok var bedst at vente til efter ferien med at lade den udkomme officielt. Den tid er jo så kommet nu, og dermed foreligger bogen også.
/Christoffer Gertz Bech
Dejligt at få frie hænder! Tillykke med bogen
Glæder mig til at se den.
Spændende læsning – det er godt at støtten giver resultater.