Omvendt Sne

To gange om året – d. 1. marts og d. 1. september – modtager Tegnernes Fond for Copydan-midler ansøgninger om støtte til en mængde forskellige projekter. Som kvittering for støtten beder vi om en rapport om projektet, når det er afsluttet. Det er altid spændende at se resultaterne.

Her kan vi præsentere Ane Bjørns billedbog ”Omvendt Sne”, som netop er udkommet.
Ane Bjørn skriver til os:

I efteråret 2015 modtog jeg en bevilling fra Tegnerforbundets Fond for CopyDan-midler til mit
arbejde med billedbogen ”Omvendt Sne”. Bogen er nu, langt om længe, netop udkommet på
forlaget Jensen&Dalgaard i november 2018.

På ansøgningstidspunktet var bogen kun i sin helt spæde startfase, men nu er den altså blevet til virkelighed, og jeg kan derfor melde tilbage til jer og fortælle lidt om det projekt, I har hjulpet mig med at realisere.

”Omvendt Sne” er en fortælling for større børn og voksne om at miste og give slip. I bogen møder vi pigen Sne, der netop har mistet sin tvillingebror, Lue, i en trafikulykke hvor han var klædt ud som hende. Familien er knust, og Sne, der er overbevist om, at Døden har taget fejl og forvekslet de to tvillinger, sætter sig for at rette op på fejlen og gøre alting godt igen. Derfor drager hun afsted for at hente Lue tilbage fra dødsriget – en omvendt underverden på Jordens inderside. Hér får hun lov at tage Lues plads, og han vender derefter tilbage til overfladen. Men den døde Lue vender (bogstavelig talt) forkert i de levendes verden. Man kan ikke handle med Døden, erfarer vi. Og sorg har ingen lette løsninger.

Jeg har selv både forfattet og illustreret bogen, og jeg har bestræbt mig på at lade billedsiden veje lige så tungt i den samlede fortælling som ordet. Stilistisk tager teksten form som en art knækprosa, mens billedsiden kombinerer store farverige akvarel-illustrationer med stramme, sort/hvide billedstriber og grafiske elementer fra tegneseriens verden. Flere steder i bogen er der sider med få eller ingen ord, hvor tegneserierammerne helt overtager fortællingen.

Tegningerne er alle udarbejdet udelukkende i hånden uden digital efterbehandling.

Arbejdet med ”Omvendt Sne” har givet mig mulighed for at udforske det, der optager mig stærkest inden for billedbogens genre, nemlig 1) det formmæssige krydsfelt mellem den klassiske billedbog og den grafiske novelle og 2) billedets narrative muligheder i grænselandet mellem fantasi og virkelighed.

Det visuelle univers i ”Omvendt Sne” er en verden af magisk realisme, hvor man godt må være i tvivl om, hvad der er fantasi, og hvad der er virkelighed. Billedsiden søger at give synlighed til et barns sorg; at visualisere dét, der er allersværest at sætte ord på eller overhovedet begribe med sprog.
For i billedet kan følelser materialisere sig og tage fysisk form; i billedet kan barnets fantasi visualiseres side om side med virkeligheden, uden at vi forstår med sikkerhed, hvor grænserne går.

Arbejdet med bogen har været en lang og spændende proces. Jeg har været begunstiget med virkelig kompetent redaktionel sparring på historien og har samtidigt haft meget frie hænder til det visuelle arbejde. Det praktiske tegnearbejde har været meget tidskrævende, og jeg har virkelig skullet holde
tungen lige i munden kombinationen af den våde, frie akvarel og de enkle sort/hvide tusch-figurer.

Desuden har det været temmelig udfordrende at hitte ud af, hvordan pokker man tegner et menneske, der vender på hovedet i et rum (eller endnu værre udenfor), så han/hun ikke falder op…!

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg også flere gange har bandet højt over min egen insisteren på, at ALT partout skal tegnes i hånden, men det kan altså bare noget særligt, når man sidder med den færdige bog, og siderne har det dér helt analoge, håndtegnede original-feel.

Tak for støtten til projektet!
/Ane Bjørn

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.