Nyt fra Grønneskov

Andet bind i trilogien om Eventyret i Grønneskov er lige på trapperne. Martine Noring fik støtte fra Tegnerforbundets Fond for Copydan-midler, og her fortæller hun om arbejdet med bøgerne og om samarbejdet med forfatteren Merete Flensted Laustsen:

I 2020 fik jeg støtte fra Tegnerforbundets Fond for Copydan-midler til at arbejde med bind to, “Eventyret om Grønneskov – De magiske kræfter”, i den gennemillustrerede fantasy-trilogi om Grønneskov. Bøgerne handler om kampen mellem lyset og mørket i børnehøjde, og det er et privilegie at illustrere bøgerne.

Hver bog består af over 40 illustrationer/ 80 sider tegnet i hånden, farvelagt med akvarel og slutteligt tegnet op med kuglepen. Alle talebobler er håndtekstet inspireret af gaphic-novel og tegneserier. Jeg er også grafiker på Grønneskov-bøgerne, og kan derfor fra starten arbejde med bogens fulde visuelle udtryk. Fx er al tekst tonet, så den passer til farveskalaen til de enkelte opslag. Dette sikrer, at der er mindre visuel kontrast mellem tekst og illustration. Bøgerne bliver skabt i tæt samarbejde med forfatter Merete Flensted Laustsen, og jeg nyder, at vi er to der brænder lige meget for Grønneskov-universet.

Legatet fra Tegnerforbundet har gjort en utrolig stor forskel og været en uvurderlig opbakning i det, der til tider, er et langt sejt træk. Grønneskov-trilogien er et stort projekt, som Merete og jeg har arbejdet på siden 2017. Vi udgav den første bog “Eventyret om Grønneskov – Dragefuglene vender tilbage” i september 2020, anden bind udkommer d. 27. maj 2021 og tredje bind, “Eventyret om Grønneskov – Kampen mod Bjergtrolden”, udkommer forhåbentligt senere i år.

Et stort tak til Tegnerforbundet herfra.

1 kommentar til “Nyt fra Grønneskov”