Kunsten at tegne – besøg udstillingen i Nykøbing S

For sjette gang viser PAKHUSgalleriet i Nykøbing Sjælland en spændende tegneudstilling med foredrag og inspiration til det AT TEGNE.

Fernisering 15. august kl. 13 med velkomst og præsentation af tegnerne.

De udstillende tegnere er: Tomas Björnsson, Steen Malberg, Carl Chr. Tofte, Henriette Wiberg Danielsen, Maja Steensen, Mogens Lykke Olsen, Anne Gyrite Schütt, Joao Paulo Albergaria, Vibe Ribergaard, Annemarie Jepsen, Steen Bundgård og Alice Guldberg Faber.

Billedkunstner / illustrator /forfatter Carl Chr. Tofte fortæller udover at udstille om KUNSTEN AT TEGNE på ferniseringsdagen 15.08. kl. 14.45 – 15.30 i PAKHUSgalleriet. Han har udstillet mangfoldige steder, forfatter og illustrator til adskillige bøger og tegnet naturen og fuglene som uddyber vores naturglæde og vi kommer naturen nær.

Spændende foredrag i udstillingsperioden med efterfølgende rundvisning i udstillingen: Husk at bestille billetter på PAKHUSgalleriet hjemmeside pris pr. person for foredragene er 50 kr.

Illustratorerne Steen Malberg og Tomas Björsson giver i billedforedraget GLÆDEN VED AT TEGNE et spændende indblik i deres udvikling som tegnere gennem by- og rejsetegninger. Foredraget er spækket med egne, såvel som andre tegneres skitser. ”Byskitsning giver rum for fordybelse i motivet, som vi ikke oplever via de billeder vi tager med vores telefoner og aldrig siden kigger på”. Onsdag den 19. august kl. 19 i PAKHUSscenen.

Næste foredrag har vi kaldt KUNSTEN AT SANSE OG TEGNE NATUREN I JOHANNES LARSENS FODSPOR. Det er leder af Johannes Larsen Museet kunsthistoriker Jeppe Priess Gersbøll der fortæller den 24. august kl. 19 i PAKHUSscenen om tegneren og maleren Johannes Larsen (1867-1961) som ikke blot er en af de centrale skikkelser i kunstnergruppen Fynboerne, men han var samtidig en af de helt store tegnere i dansk kunst, den vel førende naturkunstner i sit slægtled. Tegnekunsten og naturoplevelsen gik hånd i hånd gennem Johannes Larsens mere end 80 år lange virke og løber som en rød tråd i hans liv – fra børnetegningerne til alderdommens sidste indsatser.
Om foredragsholderen: Jeppe Priess Gersbøll, f. 1987, kunsthistoriker, ph.d. og museumsinspektør og leder af Johannes Larsen Museet i Kerteminde (under Østfyns Museer). Har haft studieophold i bl.a. Italien og Storbritannien. Har arbejdet for Kulturministeriet og en række danske museer. Naturen har altid spillet en hovedrolle, både professionelt og privat, og ved siden af arbejdet på Møllebakken besøges både de lokale, danske og nordiske landskaber flittigt.

Lysten til at tegne håber vi at inspirere til ved at farver og papir er frit tilgængelig på udstillingen og med særlig mulighed for at få sine tegninger med på udstillingen. Der vises tegnefilm i hele udstillingsperioden.

KOM, SE, HØR og BLIV INSPIRERET

Ferniseringen finder sted den 15. august kl. 13 i PAKHUSgalleriet med præsentation af kunstnerne.
Artist Talk kl. 14.45: KUNSTEN AT TEGNE med billedkunstner Carl Chr. Tofte.

KUNSTEN AT TEGNE
15.august – 5. september 2020

Åbningstider: mandag til torsdag kl. 12-16 – fredag og lørdag 11-15. Søndag lukket.

Aftenåbent efter foredragene: Onsdag den 19. august kl. 18-20: Foredrag GLÆDEN VED AT TEGNE med Steen Malberg og Tomas Björnsson. Mandag den 24. august kl. 18-20: KUNSTEN AT SANSE OG TEGNE I NATUREN ved Jeppe Priess Gersbøll, museumsleder på Johannes Larsen Museet i Kerteminde

Kontaktperson:
Alice Faber – alicegfaber@gmail.com – 28741636
Udstillingen er støttet af Tegnerforbundet af 1919

Arrangør af udstillingen: Annemarie Jepsen, Steen Bundgård og Alice Faber

Hent udstillingens katalog som pdf her eller som e-paper her

Besøg PAKHUSgalleiets hjemmeside her

Plakaten til udstillingen er illustreret af Alice Faber
Den 19. august holder tegnerne Steen Malberg og Tomas Bjørnsson foredrag om GLÆDEN VED AT TEGNE
Den 24. august er der foredrag ved leder af Johannes Larsen-museet Jeppe Priess Gersbøll: KUNSTEN AT SANSEOG TEGNE NATUREN I JOHANNES LARSENS FODSPOR

1 kommentar til “Kunsten at tegne – besøg udstillingen i Nykøbing S”