Fugl 2022

Verdens første Triennale om Fuglekunst på Johannes Larsen Museet.

De fleste kender Johannes Larsen Museet i Kerteminde for nogle fremragende udstillinger. Dels af og om maleren selv Johannes Larsen (1867-1961). Hans kunstnerhjem på Møllebakken stod færdig i 1902 og her flyttede han så ind med sin hustru Alhed, der også var maler. I dag er det et velbesøgt museum. Johannes Larsen blev kendt for sine tegninger og fuglemalerier. For sin fantastiske tuschtegninger af de danske øer og hans rejser til Island i Sagasporet. Hans hjem var gæstfrit og mange kunstnere kom og besøgte ham. Frits Syberg boede i nærheden og var en god ven.

I nyere tid er der bygget et moderne museum til i haven til store fællesudstillinger. Og her præsenteres det ypperste inden for kunst. Og museet har medvirket til at Naturkunstnere er i medvind. For nylig afholdt museet en udstilling om fuglekunst, der viste 175 værker af 75 forskellige kunstnere, der udtrykte sig på mange forskellige måder heriblandt Naja Abelsen fra Tegnerforbundet. Museet blev overrasket over at ikke mindre end 360 kunstnere bød ind med værker til udstillingen. Denne voldsomme interesse har medført at Johannes Larsen Museet nu har besluttet sig for at afholde verdens første Triennale for fuglekunst. Det bliver en censureret udstilling hvert tredje år.

Kunstnere i Tegnerforbundet af 1919 kan spidse pennen, rense penslen, eller skabe et keramisk værk, en skulptur eller et naturfotografi. Man skal være klar til at skabe fuglekunst, der skal definere Fugl 2022.

Mon ikke det var noget for nogle af foreningens dygtige tegnere og malere?

Oplysningerne har jeg fra Weekend den 4. april 2020 som er tillæg til Nordvestnyt. I artiklen bringes også et fuglebillede af Steen Malberg, der udover at være medlem af Tegnerforbundet også er medlem af gruppen Dyreliv.

Forårshilsener

Alice

Steen Malberg: Hejre
Steen Malberg: Isfugle

1 kommentar til “Fugl 2022”

1. Oij, tak for omtalen, og jeg vil da prøve lykken igen i 2022!
    Der var mange spændende versioner af emnet “fugl” i 2019 udstillingen.
    Og iøvrigt var der en overvægt af kvindelige kunstnere på udstillingen, det er vistnok usædvanligt!