Fra Tegnerforbundets tur til Stockholm

Kirsten Skotte førte dagbogen på vores tur til Stockholm. Og så tog hun en masse billeder undervejs! Du kan læse med og se nogle af hendes fotos her:

Endnu en studietur, denne gang til Stockholm, med medlemmer fra Tegnerforbundet af 1919 og en håndfuld kollegaer fra Illustratorforbundet er vel overstået.

I de fem dage turen varede, havde vi dagligt et fælles program, og derefter mulighed for “fri leg”!

Nogle af os lagde ud med besøg på Sven-Harrys Konstmuseum strax efter ankomsten til Stockholm. Et fint lille museum med skulpturterasse og et indbygget 1:1 kopi af stuerne fra Sven-Harrys Elkholmsnäsgård, samt nordiske værker samlet gennem en menneskealder.

Vi spiste fælles middag første og sidste aften.

Naja Abelsens elg er tegnet på mandagens tur til Skansen

Mandag er ofte museumslukket, vi valgte derfor at besøge Skansen, vejret var med os og vi fik en dejlig dag i området, hvor der var rig mulighed for at tegne, blandt andet i Det Nordiske dyr-område, her ses Najas fine eksempler.

Der blev sammenlignet studier fra Skansen!

Tirsdag besøgte vi Nordiska Museum og så den fantastiske rejseplakatudstilling Come to norden. Derudover så vi en fin lille udstilling Nordens Paris, der viste eksempler på den nordiske haute couture omkring 1920´erne.

Museet viste desuden en stærk udstilling omkring livet i Arktisk før og nu, hvordan klimaforandringerne påvirker befolkningen og dyrelivet.

Onsdag var det igen tid for udendørsaktivitet, i form af en fin lille sejltur i skærgården ud til Fjäderholmene, en smuk lille ø, hvor vi blandt andet så glaspusteriet, smedjen og ishuset!! Her havde vi osse gode mulighed for at tegne, blandt andet de mange Bramgæs der var overalt.

På afrejsedagen nåede vi at besøge Nationalmuseet, hvor vi så en stor udstilling om svensk kultur og design i 1920´erne, dog med et enkelt afbræk da brandalarmen gik og vi alle blev sendt udenfor i kulden og vente til faren var drevet over!

Ind imellem de planlagte ture besøgte vi blandt andet Morderna Museet, Fotografiska, Gamla Stan, ABBA Museet, kigget butikker og trasket/tegnet byen tynd!

Vores tegnerejse til Stockholm var delvist finansieret af midler fra VISDA