Hvad panda-croquis kan føre til

Ture med Tegnerforbundet af 1919 kan føre til mangt og meget. Vores medlem, Steen Malberg, fortæller her hvordan han fandt en ny niche i jobbet som tegner:

I 2001 i Zoologischer Garten Berlin stod jeg første gang foran et par pandaer med skitseblokken. Dejligt roligt dyr at tegne, der er spændende både grafisk og formmæssigt.

Næste gang jeg stødte på de stort/hvide bjørne, var på en tur med TEGNERNE til Madrid i 2017. Mens rejsefællerne så på verdenskunst på Prado Museet, smuttede jeg i Zoo og genoptog disciplinen panda-croquis. Der havde de en hun med to store unger, der var nogenlunde villige modeller.

I 2018 deltog jeg på TEGNERNEs tur til Wien. I mellemtiden havde jeg løst opgaver for et forlag, der bl.a. sælger sine produkter i Københavns Zoo. Og pandaerne var på trapperne. Så mens kollegaerne så på Klimt og Egon Schiele, skitserede og fotograferede jeg pandaer rimelig målrettet i Tiergarten Schönbrunn.
Heldigvis!
Var knapt kommet hjem, før jeg fik en henvendelse fra forlaget, og kunne rimelig hurtigt sende dem en række forslag.

Ud fra mine skitser og fotos fra disse ture udviklede jeg fire motiver, der nu anvendes til forskellige produkter, der sælges i Panda-shoppen i Zoo. Det er lige fra tryk i forskellige størrelser, magneter og nøgleringe til make up-punge og krus. Tegninger der har givet min tegner-karriere noget af et boost!

Så stor tak til TEGNERNE for at ha’ givet mig den mulighed.

Steen Malberg

Steen Malberg tegnede pandaer på Tegnerforbundets tur til Madrid i 2017
... og han tegnede pandaer på Tegnerforbundets tur til Wien i 2018

Se flere af Steen Malbergs tegninger på hans medlemsside her