Jo Blicher Møller fejrer jubilæum

Et af Tegnerforbundets medlemmer kunne i dette efterår fejre sit 40 års jubilæum. Jo Blicher Møller debuterede på “Kunstnernes Efterårsudstilling” på Den Frie i København i 1977. Senere fik Jo sine værker optaget på flere censurerede udstillinger. Han arbejdede med collage, tegning, maleri og blandform.

Jo arbejdede med såvel skuespil som maskefremstilling i teatergruppen Rimfaxe i København. I 1980 blev han ansat som højskolelærer på Herning Højskole. Her underviste han i teater, bevægelse, billedkunst og fremstilling af masker.
I 1983 grundlagde han Nordens første masketeater “Mollio” i Silkeborg. Her fungerede han som kunstnerisk leder, spiludvikler og iscenesætter. Han lavede også masker til det grønlandske Tukak Teater, Teatret Den Blå Hest og Det svenske Jordcirkus.
Som eksperimenterende kunstner skrev Jo i samarbejde med psykologen Ole Vedfelt dramatik til en forestilling om H.C. Andersens psykologi. Projektet blev støttet af Kulturelt Udvalg i Silkeborg Kommune, men det udbetalte beløb blev væsentligt mindre end det aftalte, og enden blev at teateret måtte lukke.

Jo flyttede til Langå ved Randers og fortsatte sit arbejde med fremstilling af teatermasker, instruktionsopgaver og kurser i ind- og udland. Undervejs uddannede han sig som psykoterapeut og udviklede kreativitetsfremmende kurser for behandlere, men efter en dramatisk hændelse i kursusvirksomheden i begyndelsen af 1990’erne, besluttede Jo at “Livet er for kort til andres billeder”. Han satsede herefter helt på egen kunst, og i 1993 gennemførte han projektet ”Back to India” i et samarbejde med Randers Kunstmuseum. Jo tilbragte en del af sin barndom i Indien, og projektet førte til en rejse tilbage til de vigtige barndomsår i Indien.

Jo Blicher Møller i 1977
... og i 2017.

Herefter fik Jo sit egentlige kunstneriske gennembrud, med en omfattende særudstilling “Back from India” også på Randers Kunstmuseum – 17 år efter sin debut.

I tiden herefter eksperimenterede Jo med forskellige udtryksformer i projekter som f.eks. “Zero”, “Engle/Dæmoner”, “La Petite Mort”, “7” og “Ukendt Krig”. For Jo er det altid eksperimentet der er interessant. Han eksperimenterer sig frem til de materialer og den teknik, som egner sig bedst til emnet og lader processen udvikle sig.
Først i 00’erne blev Jo tilknyttet Galerie Qvadrige i Nice. Her har man specialiseret sig i eksklusive bogudgivelser med originalgrafik. Som én af 21 internationale kunstnere bidrog han til en udgivelse af Dantes “Den guddommelige Komedie”.
Sammen med fem udvalgte kunstnere har han endvidere bidraget og til “Iliaden” og “Odysseen”. De udsøgte grafiske værker blev vist på Hvidovre Hovedbibliotek i februar og marts i år, samtidig med at hans udstilling “Ukendt Krig” vistes i Galleriet samme sted.

I 2005 flyttede Jo tilbage til hovedstaden. Han slog sig ned i Avedørelejren og markerede tilknytningen til sit nye hjem bl.a. ved at tage initiativ til et nybrydende kunstprojekt: “Collage”, som tog form i et tværfagligt samarbejde med Historiens Hus – det nuværende Forstadsmuseet.
Det tematiske samarbejdsprojekt tog udgangspunkt i Hvidovres historie, og Jo skabte adskillige collager af kopier af gamle fotos og arkivalier fra museets samlinger.

Sideløbende med sit kunstneriske virke har Jo engageret sig i fagpolitisk arbejde i Billedkunstnernes Forbund (BKF), Nordisk Kunstforbund, Dansk Kunstnerråd og Repræsentantskabet i Statens Kunstfond. Midt i 90’erne var han næstformand og formand i BKF.
Jo har fortsat udvalgsposter i BKF, han er medlem af Hvidovre Kunstråd, og sidst – men ikke mindst – har han det seneste år siddet i bestyrelsen for Tegnerforbundet af 1919.

Tillykke med jubilæet fra os!

'Uden titel, men med håb'

2 kommentarer til “Jo Blicher Møller fejrer jubilæum”

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *